Najważniejszą zmianą jest ta, która - jak wskazano w uzasadnieniu do projektu - ma zakończyć powstały na tle obowiązujących przepisów spór między podatnikami i organami skarbowymi, dotyczący tego, czy limit finansowania dłużnego jakie zaliczyć można do kosztów uzyskania przychodów obejmuje tylko albo tzw. bezpieczną przystań w kwocie 3 mln zł albo kwotę odpowiadającą 30% EBITDA (jak uważają organy skarbowe), czy też obejmuje kwotę bezpiecznej przystani powiększoną dodatkowo o wskaźnik 30% EBITDA (jak uważają podatnicy i sądy administracyjne).
Dotychczasowe stanowisko podatników oraz sądów administracyjnych
Zdaniem podatników i zasadniczo podzielających ich pogląd sądów administracyjnych za przyjęciem wyższego limitu przemawia literalna wykładnia obecnych przepisów wskazująca, iż ograniczeń nie stosuje się do nadwyżki kosztów finansowania dłużnego w części nieprzekraczającej 3 mln zł. Tym samym a contrario ograniczenie to powinno się stosować jedynie do nadwyżki ponad tą kwotę. Mimo korzystnych rozstrzygnięć sądów stanowisko organów podatkowych w tym zakresie do dziś nie uległo zmianie – nieustannie powołują się one na odmienne w tym zakresie postanowienia dyrektywy ATAD.
Propozycja zmian w ramach Polskiego Ładu
Celem uniknięcia dalszych sporów w ramach zmian wynikających z Polskiego Ładu proponuje się dokonanie zmiany wskazującej wprost, że podatnik może zaliczyć do swoich kosztów uzyskania przychodów nadwyżkę kosztów finansowania dłużnego w limicie wyznaczonym przez wartość 30% uzyskanego w roku podatkowym EBITDA albo skorzystać może z „bezpiecznej przystani”. Nie może jednak „łączyć” obu tych limitów i stosować ich jednocześnie. Zatem ustawodawca za słuszne uznał wyżej wspomniane stanowisko organów podatkowych w ramach tofczącego się dotychczas sporu.
Dodatkowo zaproponowano zmianę o charakterze bardziej technicznym. Ma ona na celu zwiększenie przejrzystości i łatwości określenia wysokości wskaźnika EBITDA. Postuluje się wprowadzenie do ustawy algorytmu służącego jego obliczeniu.
Proponowany algorytm: Kwotę nadwyżki będzie się zatem obliczać za pomocą wskaźnika wynikającego z wzoru: [(P – Po) – (K – Am – Kfd)] x 30%, gdzie: P – oznacza zsumowaną wartość przychodów ze wszystkich źródeł przychodów, z których dochody podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym, Po – oznacza przychody o charakterze odsetkowym, K – oznacza sumę kosztów uzyskania przychodów bez pomniejszeń wynikających z ograniczenia zaliczenia do tych kosztów finansowania dłużnego (art. 15c ustawy), Am – oznacza odpisy amortyzacyjne zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów, Kfd – oznacza zaliczone w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego nieuwzględnione w wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, przed dokonaniem pomniejszeń wynikających z ograniczenia zaliczenia do tych kosztów kosztów finansowania dłużnego (art. 15c ustawy). |
Zauważyć w tym miejscu należy, że powyższe nie zawiera wyłączenia w ramach wzoru ograniczeń w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów niektórych usług niematerialnych nabywanych od podmiotów powiązanych, określonego w obecnie obowiązującym przepisie art. 15e ustawy o CIT. Dzieje się tak dlatego, że wobec wprowadzenia do Polskiego Ładu najnowszego pomysłu związanego z podatkiem minimalnym od wielkich korporacji, art. 15e zostanie wykreślony z ustawy, bowiem kwota kosztów jaka na jego podstawie była wyłączana z kosztów, zgodnie z nową regulacją art. 24ca stanie się podstawą opodatkowania alternatywnym podatkiem minimalnym.
Dalsze zmiany - poszerzenie katalogu wyłączeń
W nawiązaniu do powyższych zmian należy również wspomnieć o jeszcze jednej, jaką Polski Ład wprowadzi w nawiązaniu do ograniczenia dotyczącego kosztów finansowania dłużnego. Jest to zmiana poszerzająca katalog wyłączeń z kosztów uzyskania przychodów określonych w art. 16 ust. 1 ustawy, o regulację wskazującą (nowy pkt 13f), że w ogóle nie będą stanowiły kosztów uzyskania przychodów koszty finansowania dłużnego uzyskane od podmiotu powiązanego, w części w jakiej zostaną przeznaczone bezpośrednio lub pośrednio na transakcje kapitałowe, w szczególności: nabycie lub objęcie udziałów (akcji), nabycie ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną, wniesienie dopłat, podwyższenie kapitału zakładowego lub wykup udziałów własnych w celu ich umorzenia.
Zdaniem autorów tej zmiany ma ona na celu przeciwdziałanie sytuacjom obniżenia dochodu podatkowego w ramach grupy podmiotów powiązanych na skutek przekształcenia finansowania dłużnego (np. w formie pożyczki) na finansowanie własne. Następuje w ten sposób erozja podstawy opodatkowania, bowiem odsetki od finansowania dłużnego pomniejszają dochód podatnika je uzyskującego, ale jednocześnie podatnik ten nie wykazuje z tego tytułu przychodu na skutek przekwalifikowania na finansowanie kapitałem.
Przepisy nie weszły jeszcze w życie, obecnie trwają prace parlamentarne nad projektem, zatem nie sposób stwierdzić jaki ostatecznie będzie kształt proponowanych zmian w tym zakresie. W przypadku gdy będą pojawiały się stanowiska i kolejne propozycje będziemy śledzić sytuację i informować Państwa o zmianach.