W związku z tym, wszystkie państwa członkowskie UE podejmą próbę wdrożenia praw i zasad zgodnych z proponowanym globalnym CIT dla dużych międzynarodowych korporacji z końcem 2023 r.
Rozwiązanie, znane jako drugi filar reformy międzynarodowego opodatkowania Organizacji Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD), jest częścią zmian międzynarodowych przepisów podatku dochodowego od osób prawnych.
Globalny podatek minimalny od osób prawnych – założenia
Globalny podatek minimalny może być interpretowany jako odpowiedź na reperkusje wynikające z zglobalizowanej i zdigitalizowanej gospodarki, takich jak: agresywne planowanie podatkowe, jak i unikanie opodatkowania. Korzystne jurysdykcje podatkowe ułatwiły dużym międzynarodowym przedsiębiorstwom przesuwanie zysków do państw oferujących najniższy podatek CIT. Globalny podatek minimalny, projekt wspierany przez 136 krajów, ma na celu rozwiązać tę kwestię poprzez opodatkowanie zysków, które są opodatkowane poniżej stawki 15%.
„DYREKTYWA RADY w sprawie zapewnienia globalnego minimalnego poziomu opodatkowania międzynarodowych grup przedsiębiorstw oraz dużych grup krajowych w Unii” przewiduje 15% podatku od osób prawnych w każdym kraju, zgodnie z propozycją przedstawioną przez OECD. Jako że minimalny poziom opodatkowania musi być zbadany indywidualnie w każdym państwie, grupy przedsiębiorstw, których globalne obciążenia podatkowe są równe lub przekraczają 15%, mogą zostać dodatkowo opodatkowane.
Jakie firmy wchodzą w zakres nowych przepisów?
Zmiany najbardziej odczują beneficjenci rajów podatkowych – duże firmy technologiczne. Dyrektywa obejmuje wszystkie międzynarodowe grupy kapitałowe, zagraniczne jak i krajowe, o łącznym rocznym obrocie wynoszącym co najmniej 750 mln euro.
Innowacyjne rozwiązanie?
Globalny podatek minimalny od osób prawnych jest rzeczywiście innowacyjną propozycją. Bez wątpienia, wdrożenie takiego podatku przyniesie szeroki zakres korzyści dla rozwijających się krajów, które zmagają się z poborem podatków. Kraje te często bazują na poborze CIT w celu osiągnięcia zaplanowanych celów porządku publicznego. Warto pamiętać, że korzystne opodatkowanie w tych krajach stanowiło największą siłę napędową dla bezpośrednich inwestycji zagranicznych.
Wątpliwości?
Wiele państw znajdzie się w sytuacji wprowadzania nowych zachęt, czy ulg podatkowych żeby przyciągnąć biznes. Jednak, czy zachęty te będą zgodne z nowymi globalnymi przepisami podatkowymi? Pozostaje tylko czekać na dalsze dalszy rozwój spraw.