Ulga na ekspansję (zwana również ulgą na zwiększenie sprzedaży produktów) jest idealnym dopełnieniem do funkcjonującej od 2016 roku ulgi badawczo-rozwojowej (ulga B+R), ponieważ obejmuje ona poniesione koszty przeznaczone na komercjalizację wytworzonego produktu. Prowadzenie działalności badawczo-rozwojowej nie jest jednak konieczne do skorzystania z ulgi na ekspansję - ulga jest skierowana do wszystkich podatników, którzy ponoszą wydatki związane z promowaniem swoich produktów.
Kto może skorzystać z ulgi na ekspansję?
Podatnik CIT:
Zgodnie z art. 18eb ust. 1 ustawy o CIT podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych może odliczyć od podstawy opodatkowania koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.
Limit odliczenia wynosi 1 000 000 zł w roku podatkowym.
Ważne: Wysokość odliczenia nie może jednak przekroczyć wysokości dochodu uzyskanego przez podatnika w roku podatkowym z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.
Podatnik PIT:
Podatnik PIT uzyskujących przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej (tożsama regulacja znalazła się w art. 26gb ust. 1 ustawy o PIT).
Zwiększenie przychodów ze sprzedaży produktów wytworzonych przez podatnika to odpłatne zbycie tych produktów do podmiotu niebędącego podmiotem powiązanym.
Ważne: Przepisy wykluczają możliwość skorzystania z ulgi przez podatników, którzy nie wytwarzają własnych produktów - podatnicy, którzy dokonują np. sprzedaży dystrybucyjnej nie będą uprawnieni do skorzystania z ulgi na ekspansję.
Jakie koszty można odliczyć?
Za koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów uznaje się koszty:
- uczestnictwa w targach poniesione na:
- organizację miejsca wystawowego;
- zakup biletów lotniczych dla pracowników;
- zakwaterowanie i wyżywienie dla pracowników;
- działań promocyjno-informacyjnych, w tym: zakupu przestrzeni reklamowych, przygotowania strony internetowej, publikacji prasowych, broszur, katalogów informacyjnych i ulotek, dotyczących produktów;
- dostosowania opakowań produktów do wymagań kontrahentów;
- przygotowania dokumentacji umożliwiającej sprzedaż produktów, w szczególności dotyczącej certyfikacji towarów oraz rejestracji znaków towarowych;
- przygotowania dokumentacji niezbędnej do przystąpienia do przetargu, a także w celu składania ofert innym podmiotom.
Odliczenia, podobnie jak w przypadku innych ulg na innowację, dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono koszty w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów.
W przypadku gdy podatnik poniósł za rok podatkowy stratę albo wielkość dochodu podatnika jest niższa od kwoty przysługujących mu odliczeń, odliczenia – odpowiednio w całej kwocie lub w pozostałej części – dokonuje się w zeznaniach za kolejno następujące po sobie sześć lat podatkowych następujących bezpośrednio po roku, w którym podatnik skorzystał lub miał prawo skorzystać z odliczenia.
Koszty uzyskania przychodów poniesione w celu zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów, analogicznie jak w przypadku ulgi badawczo-rozwojowej, podlegają odliczeniu, wyłącznie jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym.
Ulga na ekspansję - wątpliwości
Niewątpliwie ulga na ekspansję wymaga jednak dopracowania. Wątpliwości budzi przede wszystkim warunek zwiększenia przychodów ze sprzedaży produktów w okresie dwóch lat następujących po poniesieniu kosztów zwiększających sprzedaż.
Powyższa regulacja stawia podatników w niekorzystnej sytuacji, ponieważ bardzo trudno będzie przewidzieć, czy koszty poniesione na zwiększenie sprzedaży poniesione w danym roku faktycznie doprowadzą do zwiększenia przychodu w następujących kolejno po sobie dwóch latach.
Ważne: Jeżeli do zwiększenia przychodu nie dojdzie, podatnik będzie musiał zmierzyć się z negatywnymi konsekwencjami – ulgę będzie musiał zwrócić.
Dowiedz się więcej o ulgach na innowacje!