Przyjęte przepisy prawa ws. działań związanych z ochroną przedsiębiorców w związku z pandemią COVID-19
nie przesuwają i nie zawieszają terminów płatności podatku VAT w Polsce.
Tak jak dotychczas termin płatności vat przypada do 25 dnia miesiąca lub kwartału(w przypadku podatników którzy stosują tą metodę rozliczania) następującego po miesiącu lub kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy.
Brak zapłaty podatku w terminie powoduje powstanie zaległości podatkowej, od której naliczane są odsetki za zwłokę do czasu zapłaty podatku.
Co możemy zrobić gdy mamy problem z zapłatą podatku VAT?
Jedyną możliwością przesunięcia terminu płatności podatku jest złożenie wniosku o odroczenie terminu zapłaty podatku lub rozłożenia go na raty.
Poza ww. możliwością w przepisach prawa znajdują się inne możliwości udzielenia ulg w spłacie zobowiązań podatkowych
Ulgi mogą być udzielane w zakresie:
1) odroczenia terminu płatności podatku lub rozłożenia zapłaty podatku na raty;
2) odroczenia lub rozłożenia na raty zapłaty zaległości podatkowej wraz z odsetkami za zwłokę lub odsetek od nieuregulowanych w terminie zaliczek na podatek;
3) umorzenia w całości lub w części zaległości podatkowej, odsetek za zwłokę lub opłaty prolongacyjnej.
Jakie są przesłanki złożenia wniosku o udzielenie ulgi.
Wniosek może zostać rozpatrzony pozytywnie tylko:
- w przypadku uzasadnionym ważnym interesem podatnika lub interesem publicznym.
Gdzie i w jakim terminie złożyć wniosek?
Wniosek należy złożyć do naczelnika urzędu skarbowego do którego podatnik składa deklaracje VAT.
W przypadku gdy podatnik wnioskuje o odroczenie terminu zapłaty podatku lub rozłożenia zapłaty na raty, wniosek należy złożyć przed upływem terminu zapłaty podatku.
W sytuacji gdy wniosek dotyczy podatku niezapłaconego w terminie(zaległości podatkowej), wniosek złożyć można najwcześniej w pierwszym dniu po upływie terminu płatności podatku.
Co powinien zawierać wniosek:
- podatnik musi w uzasadnieniu przekonać organ, iż w przypadku podatnika zachodzi ważny interes podatnika lub, interes publicznym;
- przedstawienie sytuacji majątkowo finansowej;
- w przypadku wniosku o odroczenie lub rozłożenie na raty – podatnik powinien podać realny termin lub ilość i wysokość rat, w którym mógłby wywiązać się ze zobowiązania;
- powinien określić we wniosku charakter udzielonej pomocy (nie stanowi pomocy publicznej/stanowi pomoc publiczną/ stanowi pomoc de minimis).
Co do wniosku należy załączyć:
- Obligatoryjnie
- informacje w tym zaświadczenia i formularze sporządzone wg. obowiązujących wzorów w zakresie otrzymania lub nie pomocy de minimis i pomocy publicznej;
- w przypadku pomocy de minimis i pomocy publicznej - sprawozdania finansowe za okres 3 ostatnich lat obrotowych sporządzone zgodnie z przepisami o rachunkowości.
- Fakultatywnie:
- oświadczenie o sytuacji finansowej, rodzinnej i majątkowej dla osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą;
- oświadczenie o sytuacji finansowej i majątkowej dla spółek prawa handlowego, innych osób prawnych, jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej (z wyjątkiem spółek cywilnych);
- oświadczenie o sytuacji finansowej i majątkowej dla spółek cywilnych;
- oświadczenie o nieruchomościach i prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem hipoteki przymusowej, i rzeczach ruchomych oraz zbywalnych prawach majątkowych, które mogą być przedmiotem zastawu skarbowego;
- kserokopie dokumentów potwierdzających obecną sytuację finansową(w tym dokumenty potwierdzające ponoszone wydatki).
Wzory wniosków:
- Wzór o umorzenie zaległości w całości lub w części:
- Wzór wniosku o rozłożenie na raty podatku lub zaległości podatkowej:
- Wzór wniosku o odroczenie terminu zapłaty podatku lub zaległości podatkowej:
Co będzie badane podczas rozpatrywania wniosku:
- Czy zaszedł ważny interes podatnika lub, interes publiczny – jest to podstawa udzielenia ulgi;
- Sytuacja finansowa podatnika;
- Sytuacja majątkowa podatnika;
- Czy udzielenie ulgi będzie stanowiło pomoc publiczną;
- Czy wnioskodawca otrzymał pomoc publiczną lub de minimis i w jakiej wysokości.
Jakie uproszczenie wprowadzono w związku z pandemią Covid-19.
Ministerstwo Finansów przekazało Dyrektorom Izb Skarbowych specjalne wytyczne, które mają ułatwić ubieganie się o przyznanie ulgi lub umorzenie zaległości podatkowej przedsiębiorcom, którzy w związku z koronawirusem mają problemy z terminową zapłatą należności podatkowych.
Najistotniejsze uproszczenia dotyczą zaległości podatkowych, których termin płatności przypada na okres po 1 marca 2020, w przypadku VAT będą to zobowiązania wynikające z deklaracji VAT-7 złożonej za luty 2020, których termin płatności to 25 marca 2020. Takie same uproszczenia dotyczą sytuacji, gdy podatnik zwraca się o udzielenie ulgi, dotyczących zarówno zaległości, z terminem płatności przypadającym na okres po 1 marca jak i wcześniejszych. Jednakże, w tym przypadku wartość zaległości marcowych musi stanowić ponad 50% wszystkich zaległości, o które wnioskuje podmiot. Wówczas, pod warunkiem nie posiadania innych długów i w przypadku, gdy przedsiębiorca nie korzystał z pomocy publicznej, wniosek przyjmuje bardzo uproszczoną formę, która nie wymaga badania sytuacji finansowej wnioskodawcy, a występowanie pomocy publicznej ocenia się na podstawie oświadczenia.
Jeżeli natomiast korzystał z pomocy publicznej, w tym zakresie procedura przebiega standardowa. To samo dotyczy podatników z zagrożonych w związku z covid-19 branż (transport, turystyka, kultura, gastronomia, usługi fryzjerskie i kosmetyczne, kultura fizyczna, salony odnowy, fitness tp.),których zaległości w więcej niż 50% powstały przed 1 marca.
Wytyczne Ministerstwa Finansów są na tyle ogólne, że trudno na ich podstawie rzeczywiście ustalić co będą badały organy. Dopiero praktyka pokaże, na ile wytyczne te uproszczą tę procedurę.