Uproszczenia wprowadzone pakietem SLIM VAT 3 zakładają m.in.:
- ustalenie na poziomie 2 000 000 euro limitu sprzedaży brutto u małego podatnika VAT uprawniającego do korzystania z kasowej metody oraz kwartalnego rozliczenia VAT;
- eliminacja wątpliwości co do zasad przeliczenia waluty obcej dla faktur korygujących, poprzez zastosowanie kursu pierwotnego zarówno przy korektach „in plus” jak „in minus”;
- wprowadzenie uproszczenia w przypadku korekt zbiorczych poprzez zastosowanie kursu średniego NBP/EBC z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego wystawienie zbiorczej faktury korygującej;
- wprowadzenie zindywidualizowanej wysokości sankcji w zakresie maksymalnym do 30%, 20% lub 15%, w zależności od okoliczności. Sankcja 100% pozostaje bez zmian. Zmiany te są wprowadzona w następstwie wyroku TSUE w sprawie C-935/19, który zakwestionował Polską sankcję VAT;
- wskazanie jednego organu tj. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej jako właściwego do wydawania wiążących informacji akcyzowych (WIA), wiążących informacji taryfowych (WIT) oraz wiążących informacji o pochodzeniu (WIP) a także wiążących informacji stawkowych (WIS);
- zniesienie opłaty za wydanie WIS;
- związanie stanowiskiem przedstawionym przez organ skarbowy w WIS również adresatów, na rzecz których została wydana WIS;
- rezygnacja z obowiązku posiadania faktury dokumentującej wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przy odliczaniu podatku VAT naliczonego;
- rezygnacje z wymogu uzgodnienia z Naczelnikiem Urzędu Skarbowego prognozy wymiaru odliczenia podatku VAT naliczonego przy zastosowaniu współczynnika VAT (proporcji VAT) oraz pre-współczynnika w przypadku podatników, którzy nie osiągnęli obrotu w określonym limicie. W takiej sytuacji wystarczające będzie złożenie zawiadomienia dot. szacunkowej wysokości wstępnego współczynnika VAT/ pre-współczynnika;
- zwiększenie z 500 zł do 10 000 zł. kwoty pozwalającej na uznanie, że proporcja określona przez podatnika wynosi 100%, w sytuacji gdy proporcja ta realnie przekroczyła u niego 98%;
- możliwość rezygnacji z korekty współczynnika VAT, gdy różnica między proporcją wstępną a ostateczną nie przekroczy 2 punktów procentowych oraz gdy podatek naliczony nie podlegający odliczeniu wynikający z różnicy między proporcją wstępną a ostateczną oraz korekty wieloletniej nie przekroczy 10 000 zł;
- rozszerzenie zakresu podmiotowego zwolnienia z podatku VAT usług zarządzania funduszami inwestycyjnymi dla usług świadczonych na rzecz funduszy inwestycyjnych z siedzibą w innych państwach członkowskich UE;
- rozszerzenie katalogu możliwości wydatkowania środków zgromadzonych na rachunku VAT na zobowiązania np. w zakresie podatku od kopalin, podatku od sprzedaży detalicznej, opłaty od środków spożywczych.
Z projektem ustawy można się zapoznać tutaj