Niemniej jednak, z roku na rok wraz z kolejnymi zmianami w przepisach, rośnie znaczenie prawidłowego wywiązania się z obowiązku dokumentacyjnego. Na co zwracać uwagę w kwestii cen transferowych w 2023 r.? Według zmian w kodeksie karnym skarbowym, przedsiębiorców czekają nowe sankcje za niespełnienie obowiązków dokumentacyjnych w zakresie cen transferowych. Zmiany wprowadzają wyższe grzywny za brak dokumentacji lub jej nieprawidłowe przygotowanie.
Sankcje wynikające z Kodeksu karnego skarbowego
Ustawodawca przewidział zaostrzenie sankcji z kodeksu karnego skarbowego (dalej KKS) za niewywiązanie się z obowiązków dotyczących cen transferowych. Sankcjom podlegają takie działania jak:
- nieprzygotowanie dokumentacji;
- niedołączenie grupowej dokumentacji;
- sporządzenie dokumentacji cen transferowych niezgodnie ze stanem rzeczywistym.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami KKS, za tego typu przewinienia podatnikowi obecnie grozi kara grzywny do 720 stawek dziennych. Natomiast sporządzenie dokumentacji cen transferowych po terminie wiąże się z karą grzywny do 240 stawek dziennych. Zaostrzone sankcje mają na celu zdyscyplinowanie podatników do przestrzegania obowiązków wynikających z przepisów o cenach transferowych.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami KKS, kto wbrew obowiązkowi nie składa właściwemu organowi podatkowemu informacji o cenach transferowych (w formie formularza TPR) albo składając ją podaje w niej dane niezgodne z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych. Natomiast, kto wbrew obowiązkowi informację składa po terminie podlega karze grzywny do 240 stawek dziennych. W przypadku czynu mniejszej wagi organ może nałożyć grzywnę za wykroczenie skarbowe.
Ważne: Przypominamy, że od 2023 roku podatnicy nie muszą już składać osobnego oświadczenia o sporządzeniu dokumentacji cen transferowych oraz o rynkowym charakterze cen –zostanie ono połączone z formularzem TPR (dotychczas stanowiło odrębny dokument).
Więcej o zmianach w zakresie cen transferowych w 2023 roku przeczytają Państwo w tym artykule.
Jaka jest wysokość grzywny?
Grzywny wymierzane są poprzez nałożenie kary w wysokości wielokrotności stawek dziennych. Reguluje je art. 23 § 3 KKS, zgodnie z którym stawka dzienna nie może być niższa od 1/30 części minimalnego wynagrodzenia, ani też nie może przekraczać jej czterystukrotności.
Od 1 stycznia 2023 roku, minimalne wynagrodzenie brutto za pracę wzrosło z 3 010 zł do
3 490 zł. W konsekwencji, z początkiem 2023 roku stawka dzienna oscyluje pomiędzy kwotą 116,33 a 46 533,33 zł (dla porównania w 2022 roku oscylowała pomiędzy kwotą 100,33 a 40 133,33 zł).
Kary grzywny za przestępstwa i wykroczenia związane z dokumentacją cen transferowych, prezentują się następująco:
- nieprzygotowanie dokumentacji, niedołączenie grupowej dokumentacji lub sporządzenie dokumentacji cen transferowych niezgodnie ze stanem rzeczywistym - 720 stawek dziennych, czyli w 2023 roku maksymalnie do kwoty około 33,5 milionów złotych;
- nieprzygotowanie w terminie dokumentacji cen transferowych - do 240 stawek dziennych, czyli w 2023 roku maksymalnie do kwoty około 11,17 milionów złotych.
- niezłożenie właściwemu organowi podatkowemu formularza TPR lub podanie w nim danych niezgodnych z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym - do 720 stawek dziennych, czyli w 2023 roku maksymalnie do kwoty około 33,5 milionów złotych;
- nieprzygotowanie w terminie formularza TPR - do 240 stawek dziennych, czyli w 2023 roku maksymalnie do kwoty około 11,17 milionów złotych.
Ważne: Od 2023 roku podatnik jest zobowiązany do złożenia formularza TPR (za 2022 rok) do właściwego Naczelnika Urzędu Skarbowego, a nie do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej jak to było dotychczas.
Odpowiedzialni nie tylko członkowie zarządu
Informację o cenach transferowych (w tym zawarte w niej oświadczenie) podpisuje kierownik jednostki tj. członek zarządu lub innego organu zarządzającego, a w przypadku gdy jednostką kieruje organ wieloosobowy – wyznaczona osoba wchodząca w skład tego organu. Informacja nie może zostać podpisana przez pełnomocnika. Wyjątek stanowi pełnomocnik będący adwokatem, radcą prawnym, doradcą podatkowym lub biegłym rewidentem. Wyznaczenie osoby wchodzącej w skład organu wieloosobowego do podpisywania informacji o cenach transferowych nie zwalnia pozostałych osób wchodzących w skład tego organu z odpowiedzialności za niezłożenie tej informacji.
W przypadku niezłożenia formularza TPR, podania w nim danych niezgodnych z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym (lub niezłożenia go w terminie), osoby te ponoszą odpowiedzialność karną skarbową określoną w art. 80e KKS w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r.
W przypadku niesporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych (lub sporządzenia jej po terminie), niedołączenia grupowej dokumentacji lub sporządzenie dokumentacji cen transferowych niezgodnie ze stanem rzeczywistym odpowiedzialność karną skarbową, o której mowa w art. 56c KKS w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2022 r. mogą ponieść nie tylko osoby wchodzące w skład organu zarządzającego jednostką, ale także osoby zajmujące się sprawami finansowymi przedsiębiorstwa (np. główna księgowa).
Wynika to z art. 9 § 3 KKS, zgodnie z którym za przestępstwa skarbowe lub wykroczenia skarbowe odpowiada, jak sprawca, także ten, kto na podstawie przepisu prawa, decyzji właściwego organu, umowy lub faktycznego wykonywania zajmuje się sprawami gospodarczymi, w szczególności finansowymi, osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Sankcje wynikające z Ordynacji podatkowej
Sankcje określone na podstawie przepisów KKS to nie jedyne sankcje, jakie grożą podatnikowi za brak dopełnienia obowiązku dokumentacyjnego.
Dodatkowe zobowiązania podatkowe (dla spółki) zostały uregulowane w art. 58b i 58c Ordynacji podatkowej i mogą mieć trzy różne stawki:
- 10% – minimalny poziom sankcji od kwoty uznanej przez Urząd Skarbowy za niewłaściwie zaniżony dochód lub zawyżoną stratę (przy czym konieczne jest też zapłacenie podatku oraz należnych odsetek za zwłokę);
- 20% – w przypadku nieprzedłożenia dokumentacji cen transferowych (lub przedłożenia niekompletnej) lub gdy podstawa dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza kwotę 15 mln zł;
- 30% – w przypadku nieprzedłożenia dokumentacji cen transferowych, gdy jednocześnie wartość podstawy do ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza 15 mln zł.
Zgodnie z przepisami, jeżeli podatnik uzupełni niekompletną dokumentację podatkową w terminie wskazanym przez organ, nie dłuższym niż 14 dni, odstępuje się od przesłanki braku dokumentacji. Dokumentacja ta musi być jednak kompletna i spełniać wszystkie wymogi formalne określone przez ustawodawcę.
Co istotne, dodatkowe zobowiązanie podatkowe nie może zostać nałożone na osobę fizyczną, która ponosi w tym przypadku odpowiedzialność za wykroczenie albo przestępstwo skarbowe.
W przypadku pytań lub wątpliwości w związku z przytoczonymi informacjami zapraszamy do kontaktu!
Plik w formacie PDF do pobrania tutaj.