Największą niedogodnością w udowodnieniu statusu beneficjenta rzeczywistego jest weryfikacja, czy działalność gospodarcza jest faktycznie prowadzona w kraju zamieszkania i czy otrzymywane płatności są związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Proces ten jest zazwyczaj skomplikowany i wymaga nie tylko udokumentowania posiadania biura, pracowników, wymaganego sprzętu, ale także udowodnienia prowadzenia działalności gospodarczej indywidualnie z wykorzystaniem własnych zasobów, dokumentacji źródłowej (wypisy z rejestru przedsiębiorców, sprawozdania finansowe) itp.
Należy podkreślić, że polskie prawo wyszczególnia dwie definicje beneficjenta rzeczywistego, z których każda wyjaśnia zupełnie inny przypadek. Aby uniknąć nieporozumień, należy dokonać rozróżnienia między tymi definicjami.
Ustawa o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu:
Beneficjent rzeczywisty - osoba fizyczna (osoby fizyczne) sprawująca (sprawujące) bezpośrednio lub pośrednio kontrolę nad klientem poprzez posiadane uprawnienia, wynikające z okoliczności prawnych lub faktycznych, umożliwiające wywieranie wpływu na czynności / działania podejmowane przez klienta lub osobę fizyczną (osoby fizyczne), w imieniu której (których) są nawiązywane stosunki gospodarcze lub przeprowadzana jest transakcja okazjonalna.
Beneficjentem rzeczywistym jest:
- osoba fizyczna będąca akcjonariuszem posiadającym ponad 25% ogółu akcji spółki, a w przypadku braku takiej osoby osoba posiadająca ponad 25% ogółu głosów w organie stanowiącym spółkę, w tym jako zastawnik lub użytkownik, lub na podstawie ustaleń z innymi uprawnionymi do głosowania; lub w przypadku braku takiej osoby;
- osoba fizyczna sprawująca kontrolę nad osobą prawną (osobami prawnymi), które łącznie posiadają ponad 25% wszystkich akcji spółki lub ponad 25% ogólnej liczby głosów w organie spółki, w tym jako zastawnik albo użytkownik, lub na podstawie porozumień z innymi uprawnionymi do głosu; lub w przypadku braku takiej osoby;
- osoba fizyczną sprawującą kontrolę poprzez posiadanie uprawnień wobec spółki jednostki dominującej w rozumieniu ustawy o rachunkowości; lub
- w przypadku udokumentowanej niemożności ustalenia takiej osoby fizycznej (osób fizycznych) lub wątpliwości co do jej tożsamości - osoba zajmującą stanowisko kierownicze wyższego szczebla.
Ustawa określa zasady i tryb przeciwdziałania praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu, a także warunki prowadzenia działalności gospodarczej przez niektóre instytucje obowiązane. Tym samym ustawa ta nie określa praw i obowiązków wynikających z prawa podatkowego, a jej definicja nie ma zastosowania w kontekście podatku u źródła (WHT).
Podatek od osób prawnych (CIT)
Ustawa ta reguluje opodatkowanie dochodów osób prawnych i spółek kapitałowych w trakcie tworzenia. W rozumieniu tej ustawy beneficjentem rzeczywistym jest podmiot:
- otrzymujący płatności na własną korzyść, do wykorzystania według własnego uznania, przy jednoczesnym ponoszeniu ryzyka ekonomicznego utraty tych płatności;
- niebędący pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem ani żadnym innym podmiotem prawnie zobowiązanym do przekazania otrzymanych płatności innemu podmiotowi;
- prowadzący rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju swojej siedziby, jeżeli w związku z prowadzoną działalnością otrzymuje płatności.
Tylko tę definicję beneficjenta rzeczywistego należy rozpatrywać w kontekście podatku u źródła.
Jeżeli macie Państwo pytania związane z tym tematem - zapraszamy do kontaktu!