Na początku roku MF zapowiedziało, że obligatoryjny KSeF nie wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2024 r., tak jak wcześniej zaplanowano. Decyzja ta spowodowana był licznymi nieścisłościami dotyczącymi procesu, błędami i problemami informatycznymi, które wykluczały terminowe uruchomienie systemu.
Na początku lutego ogłoszono zaś, że przeprowadzone będą konsultacje podatkowe, które odpowiedzieć miały na pytania i wątpliwości przedsiębiorców. Ministerstwo podkreśla, że spotkania miały na celu usprawnienia obecnych funkcjonalności systemu oraz zredukowanie kosztów wdrożenia i korzystania z KSeF.
Konsultacje – faktury dla konsumentów
W trakcie Konsultacji, środowiska przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych oraz branży IT, zgłaszali wiele postulatów, związanych z KSeF. Jednym z nich było wprowadzenie możliwości dobrowolnego wystawiania faktur w KSeF również dla konsumentów. Wynika to z trudności odróżniania przez przedsiębiorców, czy nabywca jest podatnikiem czy konsumentem i w zależności od tego wystawić odpowiednią fakturę.
Dotychczasowy projekt przepisów nie daje jednak odpowiedzi na pytanie, w jaki sposób sprzedawcy mają odróżniać te podmioty, przerzucając całe ryzyko na przedsiębiorców. W tym miejscu należy podkreślić iż niewystawienia faktur w KSeF pomimo takiego obowiązku jest obarczone sankcją.
Numer faktury lub ID płatności
Innym problemem wymagającym wyjaśnienia jest obowiązek podawania nr KSeF faktury lub zbiorczego identyfikatora płatności (ID) dokonując zapłaty za faktury wystawione w KSeF. Nie wiadomo do końca, czy obowiązek ten dotyczy również przedsiębiorców zagranicznych, i jak np. podać taki zbiorczy ID w sytuacji innych instrumentów płatniczych, w przepadkach gdy, np. to sprzedawca obciąża rachunek nabywcy w tzw. „poleceniu zapłaty” natomiast ID płatności może być generowane przez nabywcę.
KSeF w wersji offline?
W trakcie konsultacji, padało wiele propozycji usprawnienia wdrożenia KSeF. Jedną z nich, która spotkała się z dużym zainteresowaniem, była koncepcja początkowej fazy wprowadzenia KSeF w trybie offline. MF zapowiedziało, że będzie weryfikować ten pomysł. Koncepcja ta polegałaby na wystawieniu faktur offline i przesłanie jej do KSeF w terminie późniejszym (kilku dni).
Przedstawiciele MF uznali to rozwiązanie za bardzo ciekawą propozycję, która może spowodować zmniejszenie obciążania systemu i pozwoli na jego odpowiednie dostosowanie i poprawę ewentualnych błędów w trakcie już jego działania.
Pozostałe postulaty
Uczestnicy konsultacji zgłaszali również potrzebę wydania wiążących objaśnień prawa w związku z wprowadzeniem KSeF. MF zapowiedziało wydanie objaśnień dotyczące stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej (FE).
Zgodnie z przepisami podmioty zarejestrowane w Polsce do VAT, ale nie posiadające tu stałego miejsca prowadzenia działalności, nie muszą przystępować do KSeF. W praktyce powstają jednak wątpliwości, jak należy rozumieć definicję FE.
Trudno na ten moment przewidzieć czy w obliczy wielu problemów z jakimi borykają się przedsiębiorcy nie będzie zmian w samej schemie, pomimo sygnałów ze strony MF, iż nie zamierza ono dokonywać jej zmian.
Nowy termin
MF ma podać nowy termin wejścia w życie KSeF na przełomie kwietnia i maja, po analizie wyników audytu. Na razie nie jest znana nowa data. Nie wiadomo też, czy KSeF będzie wdrażany etapami. Przeważająca liczba środowisk, których dotyczy KSeF postuluje jednoczesne wprowadzenie KSeF dla wszystkich, w jednym terminie. Związane jest to m.in. z problem ustalania kryteriów wg. jakich miałyby być podzielone etapy, w kontekście łatwości ich identyfikacji przez wystawców faktur. Padały różne propozycje, m.in, wielkość podmiotu, kwota faktury itp.
Podczas konsultacji pojawiały się też postulaty, by nie wdrażać zmian od 1 stycznia 2025 r., z uwagi na kumulację różnych obowiązków związanych z zakończenie roku. Terminy proponowane przez zainteresowanych rozkładały się pomiędzy czerwcem a wrześniem 2025, nie wiadomo jednak czy te postulaty zostaną uwzględnione
W okresie czerwiec-lipiec mają być natomiast gotowe projekty zmian w przepisach. W przypadku jakichkolwiek pytań dotyczących Krajowego Systemu e-Faktur i jego wpływu na Państwa działalność – zapraszamy do kontaktu.