Zapraszamy do kontaktu:(+48) 22 113 14 51

Dostępne mechanizmy zabezpieczające wątpliwości dotyczące podatku wyrównawczego

W projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym zaproponowano wprowadzenie mechanizmów zabezpieczających wątpliwości podatników dotyczące podatku wyrównawczego.
Autor:
Dominika Gruszka
Junior TAX Consultant
Monika Kanczkowska
Tax Supervisor, Tax Advisor

W projekcie ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym z dnia 25 kwietnia 2024 r. projektodawca przedstawił propozycję wprowadzenia do Ordynacji podatkowej mechanizmów zabezpieczających wątpliwości podatników dotyczące podatku wyrównawczego.

Podatnik będzie mógł złożyć:

  • wniosek o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego albo
  • wniosek o opinię zabezpieczającą w sprawie opodatkowania wyrównawczego.

Te mechanizmy to dla firm bardzo dobre rozwiązania. Każda firma będąca podatnikiem podatku wyrównawczego będzie mogła złożyć jeden z wyżej wymienionych wniosków, aby rozwiać swoje wątpliwości. Nad ich złożeniem rekomendujemy zastanawiać się już teraz, ponieważ takie wnioski będą rozpatrywane w terminie 12 miesięcy a to niestety sporo dla bieżącej działalności firmy.

Czym różni się opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego od interpretacji ogólnej?

Mimo, iż opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego nie jest interpretacją indywidualną to opinia ta (dalej: Opinia) stanowi „kwalifikowany” rodzaj interpretacji indywidualnej.

Ustawodawca przewidział osobny  rozdział w Ordynacji podatkowej dotyczący Opinii. Zdaniem ustawodawcy  taka decyzja wynika ze znacznego poziomu skomplikowania zagadnień podatku wyrównawczego oraz z odrębności ustawy o podatku wyrównawczym w stosunku do innych powszechnie obowiązujących aktów prawa podatkowego.

Opinię wyróżniać mają następujące rozwiązania:

  • Zawężenie zakresu zapytań wyłącznie do zdarzeń przyszłych, w tym czynności planowanych lub rozpoczętych i niezakończonych;
  • Organ będzie mógł przeprowadzić spotkanie uzgodnieniowe, w celu wyjaśnienia wątpliwości co do treści wniosku – elastyczne rozwiązanie istniejące obok klasycznego wezwania;
  • Utworzenie Rady do Spraw Podatku Wyrównawczego (dalej jako: Rada) na wzór Rady do Spraw Przeciwdziałania Unikaniu Opodatkowania. Na wniosek organu wydającego opinię Rada opracowuje dokument opiniujący w zakresie prawidłowego rozumienia wytycznych OECD dot. podatku wyrównawczego, w tym w zakresie rachunkowości, w sytuacji przedstawionej we wniosku;
  • Opinia będzie obowiązywać przez 5 lat od dnia jej wydania (chyba że w trakcie tego okresu zostanie zmieniona, uchylona lub wygaśnie z mocy prawa);
  • Konieczność uiszczenia opłaty wstępnej w wysokości 25 000 zł oraz opłaty głównej, której wysokość uzależniona jest od zakresu i stopnia skomplikowania problematyki wniosku. Opłata główna nie może być jednak wyższa niż 75 000 zł.

Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego – potencjalne trudności

Warto zwrócić uwagę, że uzyskanie opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego może być trudniejsze niż uzyskanie interpretacji indywidualnej ze względu na wyższe koszty, dłuższy czas wydania (nawet kilkukrotnie) oraz brak możliwości powoływania się na utrwaloną praktykę interpretacyjną (udostępnianie wydanych opinii tylko w celu dobrej praktyki informacyjnej na temat prawidłowego stosowania przepisów).

Trudności może również przysporzyć odróżnienie stanu faktycznego od przyszłego, ponieważ wystąpienie o ochronę może dotyczyć tylko zdarzeń przyszłych (w tym czynności planowanych lub rozpoczętych i niezakończonych).

Co więcej, wniosek o opinię ma zawierać obszerną ilość dokumentów i informacji, m.in.:

  • wyczerpujące przedstawienie zdarzenia przyszłego oraz własne stanowisko w sprawie oceny prawnej zdarzenia przyszłego;
  • dane identyfikacyjne jednostek składowych grupy, w tym ich numery identyfikacji podatkowej (jeżeli zostały nadane) państwa, w których posiadają siedziby;
  • rodzaj jednostek składowych grupy, których dotyczy wniosek;
  • informację na temat ogólnej struktury korporacyjnej grupy;
  • opis podstawowej działalności wnioskodawcy, w tym wskazanie przedmiotu prowadzonej działalności oraz opis strategii gospodarczej;
  • opis przyjętych zasad (polityki rachunkowości);
  • umowy, porozumienia wewnątrzgrupowe lub inne dokumenty dotyczące zdarzenia przyszłego;
  • wskazanie na wszystkie inne dokumenty lub informacje niezbędne do dokonania oceny stanowiska zainteresowanego.

Opinia zabezpieczająca w sprawie opodatkowania wyrównawczego

Projekt ustawy o opodatkowaniu wyrównawczym przewiduje wyłączenie możliwości wydawania tradycyjnych opinii zabezpieczających i wprowadzenie „kwalifikowanej” opinii zabezpieczającej - opinii zabezpieczającej w sprawie stosowania przepisów o opodatkowaniu wyrównawczym (dalej: opinia zabezpieczająca).

Opinia zabezpieczająca będziewydawana przez szefa Krajowej Administracji Skarbowej a procedura wydawania pozostaje zbliżona do procedury wydawania tradycyjnych opinii zabezpieczających. Ubiegać się o nią będą mogli tylko podatnicy podatku wyrównawczego w zakresie dotyczącym zdarzeń przyszłych (w tym czynności planowanych lub rozpoczętych i niezakończonych), podobnie jak w przypadku opinii w sprawie opodatkowania wyrównawczego.

Zakres informacji i dokumentów, jakie mają zostać przedstawione we wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej w sprawie stosowania przepisów o podatku wyrównawczym w stosunku do wniosku o tradycyjną opinię zabezpieczającą został poszerzony o elementy, które wskazano również jako niezbędne przy wniosku o opinię w sprawie opodatkowania wyrównawczego.

Również opłata i czas rozpatrywania wniosku o wydanie opinii zabezpieczającej ulegną zmianie. Wniosek podlega opłacie w wysokości 100 000 zł, którą należy wpłacić w terminie 7 dni od dnia złożenia wniosku. Natomiast termin rozpatrywania wniosku ma wynieść do 12 miesięcy.

Który mechanizm zabezpieczający wybrać?

Nie ma klarownej odpowiedzi na tak zadane pytanie. Ustawodawca już w uzasadnieniu do ustawy wskazuje, że Opinia zabezpieczająca zawiera szczegółowy opis czynności oraz ocenę zgodności z przepisami podatkowymi, co może sugerować jej formalny charakter i potencjalne wykorzystanie w sporach podatkowych. Opinia w sprawie opodatkowania wyrównawczego zaś może nie mieć takiej samej mocy prawnej jak opinia zabezpieczająca i może być traktowana bardziej jako wskazówka lub interpretacja. Jedno jest pewne w przypadku obu mechanizmów chętnie doradzimy Państwu, co wybrać i zajmiemy się całym procesem związanym z otrzymaniem jednej z proponowanych przez ustawodawcę opinii, która to zapewni Państwu zarządzenie ryzykiem związanym z opodatkowaniem wyrównawczym.

Skrócony formularz
Zamów poradę online

Administratorem danych osobowych jest KR GROUP Sp. z o.o. z siedzibą w Warszawie. Twoje dane przetwarzamy, aby skontaktować się z Tobą, odpowiedzieć na wysłane do nas zapytanie lub przygotować wstępną ofertę. Podstawą prawną przetwarzania Twoich danych jest realizacja naszych prawnie uzasadnionych interesów oraz podejmowanie działań zmierzających do zawarcia i wykonania umowy. Przysługuje Ci prawo dostępu do treści Twoich danych, prawo ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia przetwarzania, prawo do przeniesienia danych, prawo do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych oraz prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Więcej informacji o przetwarzaniu danych znajduje się pod linkiem: Polityka prywatności.

usersearthmagnifiercrossmenuarrow-right