Wraz ze wzrostem minimalnego wynagrodzenia, zwiększony został przedział stawek dziennych grzywny w kodeksie karno-skarbowym (dalej: KKS), które w przypadku niedopełnienia obowiązków dokumentacyjnych dotyczących cen transferowych mogą wymierzyć organy.
Sankcje wynikające z Kodeksu karnego skarbowego
Do działań jakie podlegają sankcjami z KKS za niewywiązanie się z obowiązków dotyczących cen transferowych zaliczają się:
- nieprzygotowanie dokumentacji;
- niedołączenie grupowej dokumentacji;
- sporządzenie dokumentacji cen transferowych niezgodnie ze stanem rzeczywistym;
- niezłożenie właściwemu organowi podatkowemu formularza TPR;
- podanie w formularzu TPR danych niezgodnych z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym;
- nieprzygotowanie formularza TPR w terminie.
Jaka jest wysokość grzywny z KKS?
Grzywny wymierzane są poprzez nałożenie kary w wysokości wielokrotności stawek dziennych. Reguluje je art. 23 § 3 KKS, zgodnie z którym stawka dzienna nie może być niższa od 1/30 części minimalnego wynagrodzenia, ani też nie może przekraczać jej czterystukrotności.
Ważne: Od 1 lipca 2024 roku, minimalne wynagrodzenie brutto za pracę wzrosło o 1,37% z 4242 zł do 4300 zł. W konsekwencji, z początkiem lipca 2024 roku stawka dzienna oscyluje pomiędzy kwotą 143,33 a 57 332 zł (dla porównania w 2023 roku w okresie od 1 stycznia do 30 czerwca oscylowała pomiędzy kwotą 141,40 a 56 560 zł), co oznacza, że wysokość grzywny wzrosła o 1,36%.
Kary grzywny za konkretne przestępstwa i wykroczenia związane z dokumentacją cen transferowych są określone przede wszystkim w art. 56c oraz art. 80e KKS. Od 1 lipca 2024 r., ich wysokość prezentuje się następująco:
1. Art. 56c KKS:
- nieprzygotowanie dokumentacji, niedołączenie grupowej dokumentacji lub sporządzenie dokumentacji cen transferowych niezgodnie ze stanem rzeczywistym – maksymalna kara grzywny wynosi 720 stawek dziennych, czyli około 41,28 milionów złotych;
- nieprzygotowanie w terminie dokumentacji cen transferowych – maksymalna kara grzywny wynosi 240 stawek dziennych, czyli około 13,76 milionów złotych.
2. Art. 80e KKS
- niezłożenie właściwemu organowi podatkowemu formularza TPR lub podanie w nim danych niezgodnych z lokalną dokumentacją cen transferowych lub ze stanem rzeczywistym – maksymalna kara grzywny wynosi 720 stawek dziennych, czyli około 41,28 milionów złotych;
- nieprzygotowanie w terminie formularza TPR – maksymalna kara grzywny wynosi 240 stawek dziennych, czyli około 13,76 milionów złotych.
Ważne: Według art. 9 § 3 KKS odpowiedzialność karną skarbową mogą ponieść nie tylko członkowie organu zarządzającego jednostką, ale też osoby zajmujące się sprawami gospodarczymi (zwłaszcza finansowymi) osoby fizycznej / prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej.
Sankcje wynikające z Ordynacji podatkowej
Sankcje z KKS to nie jedyna kara, jaka grozi podatnikowi za brak dopełnienia obowiązku dokumentacyjnego. Odpowiedzialność z KKS nie wyklucza odpowiedzialności m.in. z Ordynacji Podatkowej.
Dodatkowe zobowiązania podatkowe (dla spółki) zostały uregulowane w art. 58b i 58c Ordynacji podatkowej nie uległy zmianom i w 2024 roku nadal mogą mieć trzy różne stawki:
- 10% – minimalny poziom sankcji od kwoty uznanej przez Urząd Skarbowy za niewłaściwie zaniżony dochód lub zawyżoną stratę (przy czym konieczne jest też zapłacenie podatku oraz należnych odsetek za zwłokę);
- 20% – w przypadku nieprzedłożenia dokumentacji cen transferowych (lub przedłożenia niekompletnej) lub gdy podstawa dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza kwotę 15 mln zł – w zakresie nadwyżki ponad tę kwotę;
- 30% – w przypadku nieprzedłożenia dokumentacji cen transferowych, gdy jednocześnie wartość podstawy do ustalenia dodatkowego zobowiązania podatkowego przekracza 15 mln zł.
Ważne: Według art. 58c § 3 Ordynacji podatkowej, jeżeli podatnik uzupełni niekompletną dokumentację podatkową w pełnym zakresie w terminie wskazanym przez organ, nie dłuższym niż 14 dni, odstępuje się od przesłanki braku dokumentacji.
Dodatkowe zobowiązanie podatkowe nie może zostać nałożone na osobę fizyczną, która ponosi w tym przypadku odpowiedzialność za wykroczenie albo przestępstwo skarbowe.